- Investeringsmaatschappij Cornelder en logistiek bedrijf Lower Tier steken geld in Izipack, dat het aantal bezorgers in woonwijken wil terugdringen.
- De startup wil de bezorging van alle pakketten van alle pakketbezorgers in de laatste kilometers bundelen.
- Izipack is momenteel al te gebruiken in Rotterdam, Spijkenisse, Goeree-Overflakkee en Delft.
Het is inmiddels een bekend gezicht in veel woonwijken: heeft de ene bezorger net zijn rondje door de straat gemaakt, komt daarna het volgende busje met een paar pakketjes.
Startup Izipack denkt de oplossing te hebben voor de stroom aan bezorgers en wil het aantal bestelbussen in woonwijken drastisch verminderen.
Izipack wil de bezorging van alle pakketten van alle pakketbezorgers in de laatste kilometers bundelen en op een door consumenten gekozen moment in een keer duurzaam bezorgen.
Met geld van investeringsmaatschappij Cornelder en logistiek bedrijf Lower Tier moet de uitrol van regionale pakketverzamelpunten, zogeheten hubs, mogelijk worden. Bedragen noemde Izipack-oprichter Sebastian Kuntz niet.
Izipack is momenteel te gebruiken in Rotterdam, Spijkenisse, Goeree-Overflakkee en Delft, maar de komende maanden zullen meer regio's volgen zo belooft de onderneming.
Pakketten worden bezorgd in regionale hub
In de praktijk komt het erop neer dat pakketten door meerdere partijen in de regionale hub worden bezorgd. Daar worden de pakketten verzameld en op een door de consumenten gekozen moment per fietskoerier tot de voordeur gebracht. Ook wordt nagedacht over de verdere uitrol van een kluissysteem bij bijvoorbeeld een bushalte of een buurthuis, waar pakketten door de consument zelf kunnen worden opgehaald. Het kluizensysteem kan volgens Izipack op wijkniveau.
Kuntz legt uit dat consumenten momenteel zijn overgeleverd aan de track-and-tracemethode van pakketbezorgers, waarbij meerdere partijen dagelijks aan de deur staan. Volgens hem kan de keten effectiever worden ingericht.
Andere soortgelijke initiatieven, zoals bijvoorbeeld die van Albert Heijn en bol.com, die iets soortgelijks nastreven, hebben volgens Kuntz als nadeel dat ze de pakketten van maar een aanbieder verzamelen. Bij Izipack maakt het niet uit wie de bezorgende partij is.
Consumenten die gebruik willen maken van de diensten van Izipack betalen daarvoor een vergoeding naar gemak. De bezorging aan huis is bijvoorbeeld iets duurder dan het afleveren van pakketten in een kluis. Kuntz verwacht dat de kosten ook deels door de webshops kunnen worden gedragen. Dit omdat het systeem van Izipack ook kostenbesparingen realiseert.
[activecampaign form=30]
Lees over pakketbezorging ook:
- Pakketkluis in de buurt kan ook in Nederland alternatief bieden voor thuisbezorgen en afhaalpunten
- Webshops groeien ook in 2021 hard: artificiële intelligentie kan helpen om beter om te gaan met retourpakketten
- 3 op de 4 Nederlanders heeft weleens gedoe met bestelling bij buitenlandse webshop – dit moet je weten over btw